Media Vita

Media Vita 2019

Installatie met 22 meter opengeslagen fotoboeken op schragentafels, creditlijst.

 

Fotografie staat in nauw verband met de vergankelijkheid. Het geeft een momentopname van de wereld en laat de constante verandering zien. Tegelijkertijd weet een foto de wereld te vangen en verandering, aftakeling en zelfs dood af te wenden. In de foto staat de wereld stil. In de installatie Media Vita vormen 77 fotoboeken, veelal zwart/wit fotografie uit de 20e eeuw een associatief verhaal over vergankelijkheid. De toeschouwer wandelt langs de opengeslagen boeken, waar zich een beeldverhaal ontvouwt, dat een leven poogt te vangen van begin naar eind, of andersom; van niets naar iets naar weer niets. Tegelijkertijd is het een wandeling door de geschiedenis van de fotografie die zich verweeft met eigen herinneringen van universele momenten die wereldberoemde fotografen vastlegden met hun camera.


Curator Roxy Jongewaard: “Media vita in morte summus: Middenin het leven zijn we in de dood. Deze zin vormt het uitgangspunt voor de installatie van Roos van Geffen. Het werk bestaat uit een collectie fotoboeken, een erfenis van haar vader. Aan de hand van foto’s neemt Van Geffen de kijker mee op een intuïtieve tocht langs het leven. Middenin het leven is zowel de dood als de geboorte heel dichtbij. Je bent jong genoeg om te herinneren en oud genoeg om voor te stellen. Je ziet kinderen geboren worden en ouderen overlijden. Het is misschien wel het enige moment om het leven te vangen. De installatie vormt een voortschrijdend onderzoek naar de vergankelijkheid. Zij gebruikt daarbij de fotografie omdat dit bij uitstek het medium is dat werkt als een inventarisatie van de sterfelijkheid. Fotografen vangen een moment in het leven, en wenden zo de dood af. Maar foto’s zijn daarom ook een memento mori: een herinnering aan de onvermijdelijke dood. Van Geffen werkt op basis van intuïtie en associaties. Het werk vormt daardoor niet een rechtlijnig verhaal. Het nodigt de kijker uit vrij te kijken en te reflecteren op zijn eigen leven.”


Tentoonstelling Media Vita 21 maart t/m 17 mei 2019 bij VOX-POP de creative space van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.

Curator: Roxy Jongewaard

Projectleider: Zará Kars


Roos van Geffen:

“Mijn vader verzamelde fotoboeken van bekende en minder bekende fotografen, met de nadruk op klassieke zwart-wit fotografie van de twintigste eeuw. Deze collectie met honderden boeken erfde ik van hem toen hij stierf. Mijn boekenkast is al vrij vol. Daarom besloot ik een paar boeken op bol.com te verkopen. Na 3 maanden was er eindelijk ééntje verkocht: A Photographers Life van Annie Leibovitz. Voordat ik het wilde posten, bladerde ik het door: een fotocollage met daarop de dode Susan Sontag, opgebaard in Leibovitz’s huis, raakte me diep.

In de laatste maanden van zijn leven vroeg mijn vader vaak: Hoe moet je sterven? Ik wist niet wat te antwoorden. Tegelijkertijd vraag ik me regelmatig af: Hoe moet ik leven?

Deze twee vragen zijn in essentie verwant aan elkaar. Susan Sontag schreef in In On Photography (1977): ‘Fotografie is het inventariseren van de sterfelijkheid.‘

Ik kón dit boek niet verkopen en besloot de gehele verzameling te houden als startpunt van een artistiek onderzoek.


Beeldcitaten Media Vita

 

  1. New York, December 29, 2004. Annie Leibovitz, 2004. Uit: Annie Leibovitz. Annie Leibovitz: a photographer’s life 1990-2005.. New York: Random House Trade Paperbacks, 2009, ongepagineerd.
  2. Sterne. Henry Frères, 1885. Uit: Françoise Bariseel et al. Sterne und Stars. Höchst/Keulen/Parijs: Galerie Jahrhunderthalle, Gaerie Rudolf Kicken, Galerie Alain Paviot, Galerie Heidi Reckermann, 1992, p. 29.
  3. Georgia O’keeffe in Juan Hamilton’s studio. Todd Webb, 1981. Uit: Todd Webb. Looking back: memoirs and photographs. Alberquerque: University of New Mexico Press, 1991, p. 231.
  4. Orchid. Robert Mapplethorpe, 1988. Uit: John Ashbery. Mapplethorpe: pistils. New York: Random House, 1996, p. 167.
  5. Untitled. Claude Alexandre, 1981. Uit: Jean-Luc Monterosso et al. Claude Alexandre. Parijs: Paris Audiovisuel, 1986, p. 35.
  6. Exploding Seed Pod. Imogen Cunningham, 1963. Uit: Richard Lorenz. Imogen Cunningham: Flora. Boston, New York, Londen: Bulfinch Press, 1993, ongepagineerd.
  7. Pepper no. 30. Edward Weston, 1930. Uit: Steve Crist. Edward Weston: 125 photographs. AMMO Books, LLC, ongepagineerd.
  8. Tecla, Amsterdam. Mei/May 16, 1994. Rineke Dijkstra, 1994. Uit: Frits Gierstberg et al. Human conditions, intimate portraits. Rotterdam: Nederlands Foto Instituut, ongedateerd, p. 69.
  9. Mexico, 1934. Henri Cartier Bresson, 1934. Uit: Henri Cartier. Bresson Photograpie. Parijs: Delpire Editeure Paris, 1979, ongepagineerd.
  10. Colorado Springs, Colorado, 1968. Robert Adams, 1968. Uit: Cid Corman et al. To make it home, photographs of the American West. Philadelphia: Philadelphia Museum of Art, 1989, p. 35.
  11. Untitled no. 225. Cindy Sherman, 1990. Uit: Arthur Danto. Cindy Sherman: History Portraits. Parijs, München: Schirmer/Mosel, 1991, ongepagineerd.
  12. Nude. Peter Hujar, ongedateerd. Uit: Klaus Kertess. Peter Hujar: animals and nudes. Santa Fe: Twin Palm Publishers, 2002, ongepagineerd.
  13. Kostbarkeiten. Werner Bischof, 1948. Uit: Marco Bischof et al. Werner Bischof Bilder. Zürich: Helmhaus, 2006, p. 76.
  14. Artemio Colon Gym, Harlem, 1980. Martine Barrat, 1980. Uit: Martine Barrat, Martin Scorsese. ‘Do or die… we do, we don’t die.’ New York: Penguin Books, 1993, ongepagineerd.
  15. Mutter, Vater und Söhne. Diana Blok, 1987. Uit: Diana Blok, Elena Poniatowska. Diana Blok: Blutsbande. Amsterdam: Uitgeverij Contact, 1990, p. 61.
  16. Ongetiteld. Peter Loewy, ongedateerd. Uit: Gina Kehayoff. Peter Loewy: Jewishness. München: Gina Kehayoff Verlag, 1997, ongepagineerd.
  17. Vloer, steentje, stoel, tafel. Johan van der Keuken, 1970. Uit: Johan van der Keuken et al. After-image/Nabeeld. Leiden: Fragment Uitgeverij, 1991, p. 161.
  18. Red Apples. Irving Penn, 1985. Uit: Irving Penn, Alexander Liberman. Passage: a work record. Hamburg, New York: Ginko Gallaway, 1991, p. 254.
  19. Ongetiteld. Juliette Bongers, 1995. Uit: Photography Annual of the Netherlands jury. Photography Annual of the Netherlands 1995. Rotterdam: Duo Duo, p. 106.
  20. Mother’s no. 49. Ishuichi Miyako, 2002. Uit: Ishuichi Miyako. Mother’s 2000-2005: traces of the future. Venice: Jananese pavillion of the Venice Biennale, 2005, p. 45.
  21. China, 1979. Eve Arnold, 1979. Uit: Eve Arnold. Eve Arnold: Handbook (with footnotes). London: Bloomsbury Publishers, 2004. Ongepagineerd.
  22. Untitled no. 93. Simen Johan, 2001. Uit: Simen Johan. Simen Johan: room to play. Santa Fe: Twin Palm Publishers, 2002, ongepagineerd.
  23. Ohne Titel. Hervé Guibert, 1983. Uit: Hervé Guilbert. Hervé Guibert: Photographien. Parijs, München: Schirmer/Mosel, 1993, ongepagineerd.
  24. Whiteface intervale, New Hampshire, 1936. Eliot Porter, 1936. Uit: Eliot Porter. Eliot Porter. New York, Boston: New York Graphic Society Books, Little, Brown and Company, 1987, ongepagineerd.
  25. An Iraqi tank shell exploding on a Kurdish position on the road to Arbile. Don McCullin, ongedateerd. Uit: Don McCullin et al. Don McCullin: sleeping with ghosts. London: Vintage, Random House, 1995, p. 192.
  26. Arabia. Marc Riboud, 1974. Uit: Marc Riboud, Claude Roy. Marc Riboud: photographs at home and abroad. New York: Harry N. Abrams Incorporated, 1986, ongepagineerd.
  27. Atomic bomb expolosion. Harold Edgerton, 1952. Uit: Harold Edgerton et al. Stopping Time: the photographs of Harold Edgerton. New York: Harry N. Abrams Incorporated, 1987, p. 145.
  28. Ongetiteld. Eugene Richards, ongedateerd. Uit: Eugene Richards et al. Cocaine true, cocaine blue. Aperture Foundation, 1994, ongepagineerd.
  29. Marilyn Monroe in ecstacic ‘dance’. Inge Morath, 1960. Uit: Inge Morath. Inge Morath: life as a photographer. München: Gina Kehayoff Verlag, 1999, p. 142.
  30. Jubilant stone-thrower in the Bogside. Don McCullin, ongedateerd. Uit: Don McCullin et al. Don McCullin: sleeping with ghosts. London: Vintage, Random House, 1995, p. 105.
  31. Ongetiteld. Robert Adams, ongedateerd. Uit: Robert Adams. Listening to the river: photographs Robert Adams. Aperture Foundation Incorporated, 1994, p. 68-69.
  32. Dance. Boris Mikhailov, 1978. Uit: Boris Mikhailov, Gunilla Knape. The Hasselblad Award 2000: Boris Mikhailov. Göteborg: Hasselblad Center, p. 34-35.
  33. Ongetiteld. Boris Mikhailov, ongedateerd. Uit: Boris Mikhailov. Unvollendete Dissertation. Zürich: Scalo Verlag, 1998, p. 187.
  34. Ongetiteld. Ralph Gibson, ongedateerd. Uit: Michel Birnbaum, Alain Coulange, L’aire de Bourgogne: Photographies de Ralph Gibson. Parijs: Altinea, 1994, p. 108.
  35. Ongetiteld. Ralph Gibson, ongedateerd. Uit: Ralph Gibson. L’histoire de France. New York: Aperture, 1991, ongepagineerd.
  36. Paris, Kentucky. William Eggleston, ongedateerd. Uit: William Eggleston, Eudora Welty. The Democratic Forest. Londen: Secker&Warburg, 1989, p.130.
  37. Ongetiteld. Nobuyoshi Araki, ongedateerd. Uit: Nobuyoshi Araki. Shijyo: Tokyo-Markt der Gefühle. Zürich: Edition Stemmle AG, 1998, ongepagineerd.
  38. Lesbian wedding celebration. Eve Arnold, 1965. Uit: Eve Arnold. Eve Arnold: In retrospect. New York: Alfred A. Knopf, 1995, p. 95.
  39. Ongetiteld. Hiro, ongedateerd. Uit: Robert Morton. Fighting fish, fighting birds: photographs by Hiro. New York: Harry N. Abrams, 1990, ongepagineerd.
  40. This photograph is my proof. Duane Michals, ongedateerd. Uit: Marco Livingstone. The essential Duane Michals. Londen: Thames&Hudson, 1997, p. 201.
  41. Sitting nude rear. Irving Penn, 1993. Pear. Irving Penn, 1993. Uit: Colin Westerbeck et al. Irving Penn: a retrospective. Chicago: The Art Institute of Chicago, 1997, p. 150-151.
  42. Four-sided dune, death valley, 1954. William Garnett, 1954. Uit: Martha Sandweiss. William Garnett: aerial photographs. Berkeley, Los Angelos: University of California Press, 194, p. 61.
  43. Protective Clothing, Anti-Gas Masks (unpublished), 1938. Norman Parkinson, 1938. Uit: Martin Harrison. Parkinson photographs 1935-1990. New York: Rizzoli International Publications, 1994, ongepagineerd.
  44. Gloucester 1H 1944. Aaron Siskind 1944. Uit: Aaron Siskind. Aaron Siskind 100. New York: Powerhouse cultural entertainment, 2003, ongepagineerd.
  45. The Balcony, Martinique, January 1, 1972. André Kertész, 1972. Uit: Pierre Borhan et al. André Kertész: his life and work. New York: Bulfinch Press, 1994, p.321.
  46. Hudson River, 1975. Peter Hujar, 1975. Uit: Hripsimé Visser et al. Peter Hujar: a retrospective. New York: Scalo Publishers, 1994, p. 107.
  47. Chowpatty Beach, Bombay, India, 1945. Ferenc Berko, 1945. Uit: Karl Steinorth. Ferenc Berko. Zürich: Edition Stemmle, 1991, p. 53.
  48. Untitled (8), 1970-1971. Diane Arbus, 1970-1971. Uit: Diane Arbus. Diane Arbus: Revelations. München: Schirmer/Mosel, 2003, p. 263.
  49. New York, 1938. Helen Levitt, 1938. Uit: Sandra Philips. Helen Levitt. San Francisco: San Francisco Museum of Modern Art, 1991, ongepagineerd.
  50. Jon Lundberg, wrestler, Colorado Sports Festival, 1983. Bruce Weber, 1983. Uit: John Chaim. Bruce Weber. Annie Leibovitz: 1989, ongepagineerd.
  51. Bob Fine. Harry Gallahan, 1952. Uit: Sarah Greenough. Harry Gallahan. Washington: National Gallery of Art, 1996, p. 11.
  52. Henry Moore and Maquette of mother and child. Lord Snowdon, 1983. Uit: Drusilla Beyfus et al. Photographs by Snowdon: a retrospective. New York: Harry N. Abrams Incorporated, 2000, p. 70.
  53. Untitled film still no. 56, 1980. Cindy Sherman, 1980. Uit: Arthur Danto. Cindy Sherman: Untitled Film Stills. München: Schirmer/Mosel, 1990, p. 38.
  54. Ongetiteld. Robert Frank, ongedateerd. Uit: Robert Frank. The lines of my hand. Londen: Sackler&Warburg, 1989, ongepagineerd.
  55. Alfred Krupp. Sarah Moon, 2000. Moon, Sara Moon, et al. Zufällige Begegnungen. München: Schirmer/Mosel, p. 31.
  56. Ongetiteld. Gilberte Brassaï, ongedateerd. Uit: Gilberte Brassaï. Graffiti. Parijs: Flammarion, 2002, ongepagineerd.
  57. Voodoo Doll. Jack Wellpot, 1961. Uit: Jack Wellpot. Jack Wellpot: The Halide conversation. Tokyo: Gallery Min, 1988, ongepagineerd.
  58. La Caïta, Beauduc, 1994. Peter Lindbergh, 1994. Uit: Martin Harrison, et al. Peter Lindbergh Photographs. München: Schirmer/Mosel, 1998, ongepagineerd.
  59. 1918. Alfred Stieglitz, 1918. Uit: Juan Hamilton. Georgia O’Keeffe: a portrait by Alfred Stieglitz. New York: The Metropolitain Museum of Art, 1997, ongepagineerd.
  60. Flor de Manita. Tina Modotti, 1925. Uit: Sara Lowe. Tina Modotti Photographs. New York, Philadelphia: Harry N. Abrams Incorporated, Philadelphia Museum of Art, 1995, ongepagineerd.
  61. Alfred Stieglitz, Dorothy Norman, 1935. Uit: Miles Barthes, et al. Intimate portraites: The photographs of Dorothy Norman. San Francisco: Chronicle Books, 1993, p. 55.
  62. Malve – plant no. 6. Thomas Struth, 1992. Uit: Tosatto, Guy, et al. Thomas Struth: Still. New York: The Monacelli Press, 2001, p. 111.
  63. Old Faithful Geyser, Yellowstone National Park. Ansel Adams, ongedateerd. Uit: John Armor, Peter Wright. The mural project: Photographs by Ansel Adams. Santa Barbara: Reverie Press, 1989, ongepagineerd.
  64. Chinese in Kuala Lumpur – Malaysia. Toni Schneider, 1969. Uit: Christoph Bauer. Toni Schneider: Fotografie/Photography. Ostfilden, Keulen: Hatje Cantz, Landesmuseum, 2008, p. 167.
  65. Holy underwear. Ernst Haas, 1958. Uit: Inge Bondi. Ernst Haas: Color Photography. New York: Harry N. Abrams Incorporated, 1989, p. 10.
  66. Nude Youth in Rocky Landscape. F. Holland Day, 1905. Uit: Holland Day. Holland Day: Suffering the ideal. Santa Fé: Twin Palm Publishers, 1995, ongepagineerd.
  67. Cloud, San Sebastian, New Mexico. Paul Caponigro, 1982. Uit: Paul, Caponigro. Paul Caponigro: Masterworks from fourty years. Carmel: Photography West Graphics, Inc., 1993, ongepagineerd.
  68. Japonais Endormis. Martin Parr, 1998. Uit: Val, Williams. William Parr. Londen: Phaidon Press, 2004, p. 306-307.
  69. Ongetiteld. Sanne Sannes, ongedateerd. Uit: Gerard van Westerloo. Sanne Sannes (1937-1967). Amsterdam: Prins Bernard Cultuurfonds, 1993, p. 103.
  70. Jacob Israel Avedon, father of Richard Avedon. Richard Avedon, 1972. Uit: Richard Avedon. Richard Avedon an autobiography. New York: Random House, 1993, ongepagineerd.
  71. Mick Jagger, 1976. David Bailey, 1976. Uit: Neil Spencer. David Bayley’s Rock and Roll Heroes. München: Schirmer/Mosel, 1997, ongepagineerd.
  72. Hopi Butte, Monument Valley, Arizona, 1936. Ansel Adems, 1936. Uit: John, Szarkowski. Ansel Adams at 100: Die grosse Retrospektieve. München: Christian Verlag, 2001, ongepagineerd.
  73. Rebecca Salsbury, New York. Paul Strand, ca. 1920. Uit: Robert Miller. Paul Strand: Rebecca. New York: Robert Miller Gallery, 1996, ongepagineerd.
  74. Totenbett von Michele, Cassoli/Toskana. Will McBride, 1972. Uit: Klaus Honnef, et al. Will McBride: 40 Jahre Fotografie. Frankfurt: Frankfurter Kunstverein, 1992, p. 121.
  75. Tribute to Niépce. Ugo Mulas, ongedateerd. Germano Celant. Ugo Mulas. New York: Rizzoli International Publications, 1989, ongepagineerd.
  76. Lighter, white III. Lighter, white IV. Wolfgan Tillmans, 2010. Uit: Dominic Eichler. Wolfgang Tillmans: Abstract pictures. Ostfilden: Hatje Cantz, ongepagineerd.
  77. Blut und Boden. Andres Serrano, 1987. Uit: Eleanor Heartney. Andres Serrano: America. Keulen: Taschen GMBH, 2004, ongepagineerd.